Moderni vodja si zasluži notranji mir – Varno v posel z EBONITETE.SI
(1 ocene)
Ocena: 5

Neplačniki: Kako se spoprijeti s plačilno nedisciplino in zaščititi poslovanje lastnega podjetja

Deli s prijatelji

Vas zanima, kdo so neplačniki oziroma dolžniki, ki zamujajo s plačilom svojih obveznosti? V kateri regiji in občini neplačniki najbolj odstopajo in kakšna je plačilna nedisciplina v Sloveniji ter tujini?

Potemtakem vas vabimo k branju zapisa spodaj, kjer poleg same problematike plačilne nediscipline predstavljamo še konkretno analizo neplačnikov glede na posamezno regijo in občino ter tudi nasvete za pravočasno prepoznavanje neplačnikov oziroma obvladovanje plačilne nediscipline.

Kdo so neplačniki (definicija)?

Neplačniki predstavljajo poslovne subjekte, ki ne izpolnjujejo svojih plačilnih obveznosti do dobaviteljev v dogovorjenem roku. Neplačniki so lahko poslovni subjekti, posamezniki (fizične osebe) in državne ustanove, ki zaradi finančnih težav, slabega upravljanja denarnega toka, namernih odločitev ali iz drugih razlogov zamujajo s plačili.

Kakšen je pomen problema neplačnikov?

Problem neplačnikov je v slovenskem poslovnem okolju velik izziv. Predstavlja številne negativne posledice tako za posameznike, poslovne subjekte kot tudi celotno gospodarstvo.

Posledice neplačil za poslovne subjekte so: 

  • Izguba prihodka: Neplačila oziroma sredstva, ki jih poslovni subjekt ne prejme od svojih poslovnih partnerjev pomeni manjko sredstev za investicije, poslovno rast in navsezadnje tudi izzive pri ohranjanju delovnih mest.
  • Poslabšanje likvidnostnega položaja: Motnje v denarnem toku lahko povzročijo težave pri opravljanju lastnih plačilnih obveznosti do dobaviteljev, zaposlenih, davčnega organa.

     

  • Motnje v denarnem toku: Zamude pri plačilih lahko povzročijo težave pri plačevanju lastnih obveznosti – dobaviteljem, zaposlenim in davčnim organom.

     

  • Dodatni stroški: Terjanje dolgov od neplačnikov je zamudno in drago, saj vključuje stroške sodnih postopkov, odvetnikov idr.

     

  • Poslabšanje bonitetne ocene: Neplačila lahko negativno vplivajo na bonitetno oceno (bonitetne informacije) poslovnega subjekta, kar otežuje pridobivanje kreditov in poslovanje z obstoječimi ter potencialnimi poslovnimi partnerji.

Kaj povzroča status neplačnikov?

neplačniki-dolžniki-vzroki-neplačilo-ebonitete.si

Vzroki za nastanek neplačnikov v slovenskem poslovnem okolju so kompleksni in večplastni. Odvisni so od različnih dejavnikov. V nadaljevanju omenjamo le nekaj najpogostejših:

  • Slaba likvidnost: Glavni razlog za neplačila v slovenskem poslovnem okolju je pogosto pomanjkanje denarnih sredstev. Do manjka denarnih sredstev lahko pride zaradi slabega poslovanja, slabega upravljanja s premoženjem pa tudi zaradi previsokih (obratovalnih) stroškov. Dolgoročna nelikvidnost lahko vodi tudi v insolventnost poslovnih subjektov ali celo v stečaj. Ob tem je potrebno omeniti še slabe terjatve, kar pomeni, da poslovni subjekt od lastnega kupca ni prejel denarnih sredstev, zaradi česar nima dovolj sredstev, da bi na drugi strani poplačal dolgove do dobavitelja. Takšen pojav sproži verigo neplačnikov oziroma pojav ustvarjanja verige zapadlih terjatev.
  • Slaba boniteta: Subjekti, ki imajo slabo kreditno sposobnost, težje pridobijo financiranje, s pomočjo katerega bi lahko uravnavali težave s plačilno nedisciplino.
  • Nesoglasja in spori s kupci: Neplačila se lahko pojavijo tudi zaradi sporov med poslovnimi subjekti in njihovimi kupci. Na primer, kupec lahko zavrne plačilo računa, če meni, da blago ali storitev ni dobavljeno v skladu s pogoji določenimi v pogodbi.

     

Na tem mestu poudarjamo, kako pomembno je, da poslovni subjekti redno preverjajo bonitete poslovanja obstoječih kot tudi potencialnih poslovnih partnerjev. Če poslovni subjekti pred vstopom v nov posel s poslovnim partnerjem, slednjega ne preverijo, obstaja večje tveganje za neplačilo.

Neplačniki oziroma status neplačnikov ni vedno enoplasten in je navadno kombinacija zgoraj naštetih razlogov v kombinaciji s tistimi, ki jih v tem zapisu nismo omenili. 

Zavedanje o vzrokih, ki vodijo v neplačila, je ključno za poslovne subjekte, ki želijo zmanjšati in obvladovati tveganje neplačil pri poslovanju in sodelovanju s partnerji.

Kaj predstavljajo zamujeni plačilni roki in plačilna nedisciplina v poslovnem okolju?

Zamujeni plačilni roki predstavljajo situacijo, ko plačilo za blago in/ali storitev ni bilo izvedeno v roku, ki je bil definiran v pogodbi oziroma na računu. Ta pojav imenujemo plačilna nedisciplina.

placilna-nediciplina-disciplina-ebonitete.si

Plačilno nedisciplino lahko pogovorno definiramo kot zamujanje plačil ter neporavnanje obveznosti, ki jih ima poslovni subjekt do svojega upnika (razmerje kupec-dobavitelj).

Plačilni rok je časovno obdobje določeno s strani prodajalca. Običajno je ta omejen na 30, 60 ali celo več dni. Dandanes je (pogosta) praksa v poslovnem okolju takšna, da subjekti za prodano in/ali opravljeno storitev plačilo prejmejo z zamikom (odložen rok plačila).

Odložen rok plačila pomeni, da podjetje na plačilo čaka od 30 do 90 ali celo več dni. Kot je že splošno znano, dolgo čakanje na plačilo povzroča motnje v denarnem toku in vpliva na likvidnost podjetja. Dolgi plačilni roki v Sloveniji vodijo do zamud pri plačilu računov in lahko ustvarijo pojav verige neplačanih terjatev.

Veriga neplačanih zapadlih terjatev in dolgi plačilni roki lahko podjetjem povzročajo številne težave, zaradi česar se ta soočajo z likvidnostnim primanjkljajem in nezmožnostjo izpolnitve obveznosti pri lastnih dobaviteljih, izplačilu plač zaposlenim, poplačilu davka, stroškov itd.

Osnovni namen Zakona o preprečevanju zamud pri plačilih (ZPreZP-1) je upoštevanje ukrepov in določil za zagotavljanje spoštovanja plačilnih rokov v slovenskem poslovnem okolju. 

Zakon o preprečevanju zamud pri plačilih (v nadaljevanju ZPreZP-1) predstavlja enega izmed ključnih instrumentov za zagotavljanje spoštovanja plačilnih rokov.

ZPreZP-1 je bil sprejet leta 2012, pri čemer je bil njegov osnovni namen namen preprečiti zamude pri plačilih. Ureja zamude pri plačilih med posameznimi poslovnimi subjekti, med poslovnimi subjekti in javnimi naročniki, ter zamude pri plačilih med javnimi naročniki in dobavitelji.

Cilj zakona je sprejetje ukrepov za odpravo plačilne nediscipline, s čimer bi se zagotovilo pravične plačilne pogoje za vse vključene stranke ter s tem tudi ohranitev likvidnosti posameznih gospodarskih subjektov.

Kaj je osnovni namen Zakona o preprečevanju zamud pri plačilih (ZPreZP-1)?

Osnovni namen Zakona o preprečevanju zamud pri plačilih (ZPreZP-1) je upoštevanje ukrepov in določil za zagotavljanje spoštovanja plačilnih rokov v slovenskem poslovnem okolju. 

Zakon o preprečevanju zamud pri plačilih (v nadaljevanju ZPreZP-1) predstavlja enega izmed ključnih instrumentov za zagotavljanje spoštovanja plačilnih rokov.

ZPreZP-1 je bil sprejet leta 2012, pri čemer je bil njegov osnovni namen namen preprečiti zamude pri plačilih. Ureja zamude pri plačilih med posameznimi poslovnimi subjekti, med poslovnimi subjekti in javnimi naročniki, ter zamude pri plačilih med javnimi naročniki in dobavitelji.

Cilj zakona je sprejetje ukrepov za odpravo plačilne nediscipline, s čimer bi se zagotovilo pravične plačilne pogoje za vse vključene stranke ter s tem tudi ohranitev likvidnosti posameznih gospodarskih subjektov.

Kakšne so plačilne navade poslovnih subjektov in kako je analiza neplačnikov predstavljena v aplikaciji EBONITETE.SI?

Vpogled v plačilne navade slovenskih poslovnih subjektov so na voljo vsem uporabnikom/-cam aplikacije EBONITETE.SI. Do plačilnih navad je možno dostopati hitro in enostavno, s klikom na zavihek Ocena in podzavihek Plačilne navade.

plačilni-indeks-ebonitete.si

Plačilne navade igrajo pomembno vlogo pri določitvi končne bonitetne ocene. V intervjuju za časnik Večer je več na to temo spregovoril naš operativni direktor, Primož Potočnik:

Eden od glavnih poudarkov pri določitvi bonitetne ocene je preverba zadolženosti in tekoče likvidnosti subjekta ter tudi profitabilnost in kreditna izpostavljenost njegovega poslovanja. Seveda je pri vsem tem zelo pomembno, kako so omenjeni pokazatelji, poleg vseh ostalih faktorjev, ustrezno obteženi in implementirani v celovito bonitetno oceno, da slednja na koncu odraža realno stanje analiziranega poslovnega subjekta.

Uporabniki/-ce lahko analizirajo plačilne navade v sklopu lastnega portfelja. Do plačilnih navad celotnega portfelja je možno dostopati hitro in enostavno, s klikom na zavihek Portfelj in podzavihek Smart analiza. Omenjena analiza v sklopu aplikacije EBONITETE.SI velja za koristen pripomoček pri presoji kvalitete portfelja z vidika plačilnih navad oziroma plačilne sposobnosti poslovnih partnerjev.

Analiza portfelja po kriteriju plačilnih navad je izpeljana iz plačilnega indeksa, ki ga po naši metodologiji določimo posameznemu subjektu glede na njegove plačilne navade. Ti podatki temeljijo na zbranih podatkih o plačevanju obveznosti posameznega subjekta za zadnjih 12 mesecev, ki jih zbiramo v naši interni podatkovni bazi.

Ob tem naj opomnimo, da so ocenjene plačilne navade subjektov le približek dejanskih plačilnih navad subjekta, saj temeljijo zgolj na podatkih o plačilih, ki nam jih posredujejo naši poročevalci in ne na »vseh« plačilih, ki jih subjekt pri svojem poslovanju izvaja.

Kvaliteta analize je torej v največji meri odvisna od obsega podatkov o plačilnih praksah, ki nam jih posredujejo naši poročevalci. 

Prikaz plačilnih navad poslovnih partnerjev, ki si jih uporabniki/-ce uvozijo v lasten portfelj v sklopu aplikacije EBONITETE.SI.

plačilne-navade-potrfelj-EBONITETE.SI

V kolikor tudi sami poslujete z različnimi poslovnimi subjekti, vas vabimo, da postanete aktiven/-a poročevalec/-ka o plačilnih navadah lastnih poslovnih partnerjev. Vključite se lahko v našo mrežo poročevalca/-ke podatkov. Postopek poročanja je običajno povsem avtomatiziran in ne zahteva veliko dela z vaše strani.

Poleg tega, da je v aplikaciji EBONITETE.SI možno spremljati celoten portfelj poslovnih subjektov, ki si ga uporabnik/-ca nastavi po lastnih željah, je možno spremljati plačilne navade specifičnega poslovnega partnerja. 

Priporočljivo branje:

Kaj razkriva študija kreditne zavarovalnice ACREDIA?

Izsledki študije, ki jo je opravila kreditna zavarovalnica ACREDIA v sodelovanju z Allianz Trade razkriva, da so se globalno gledano plačilne navade znatno poslabšale. V letu 2023 se je število dni za plačilo računov povečalo še za dodatne 3 dni, na 59 dni, kar je največje povečanje od leta 2008.

plačilne-navade-poslovni-subjekti-ebonitete.si

Gledano na evropski ravni, pa izsledki študij kažejo, da imajo evropska podjetja dobre plačilne navade, pri čemer izstopajo podjetja v Nemčiji, Nizozemski in skandinavska podjetja.

Slabše plačilne navade imajo npr. podjetja iz Francije, Španije ter Azije. Ob tem je Gudrun Meierschitz, generalni direktor Acredie dodal:

Gledano na evropski ravni, izsledki študij kažejo, da imajo evropska podjetja dobre plačilne navade, pri čemer izstopajo podjetja v Nemčiji, Nizozemski in v Skandinaviji.

Slabše plačilne navade imajo npr. podjetja iz Francije, Španije ter Azije. Ob tem je Gudrun Meierschitz, generalni direktor Acredie dodal:

Dlje kot morajo podjetja čakati na svoj denar, večja je verjetnost, da račun sploh ne bo plačan. V tem pogledu je plačilna praksa pomemben pokazatelj morebitnih neplačil in služi kot opozorilo za pojav plačilne nesposobnosti. Vse slabše plačilne navade podpirajo našo napoved, da se bo globalno število stečajev podjetij leta 2024 povečalo za dodatnih 9 %.

plačilna-praksa-poslovnih-subjekotv-ebonitete.si

Vsebina tega poglavja je povzeta po zapisu članka Studie: Weltweite Zahlungsmoral verschlechtert sich so stark wie seit 2008 nicht mehr. Celotna študija je na voljo tukaj.

Analiza plačilnih navad v slovenskem poslovnem okolju

Plačilne navade izračunamo s pomočjo plačilnega indeksa, pri čemer je ta definiran kot statični kazalnik, ki se uporablja v sklopu aplikacije EBONITETE.SI in je namenjen spremljanju plačilnih navad slovenskih poslovnih subjektov.

Razpoložljivi podatki kažejo, da je plačilna nedisciplina v slovenskem poslovnem okolju še zmeraj globoko zakoreninjena negativna praksa. Poslovni subjekti bi morali usmeriti več pozornosti preverjanju plačilnega indeksa ob vstopu v posel z obstoječim in potencialnim poslovnim partnerjem.

[Analiza plačilnih navad na podlagi podatkov iz interne podatkovne baze je bil izvedena dne, 31. 7. 2024]

Izsledki analize razkrivajo, da:

10,65 % – vseh poslovnih subjektov v Sloveniji (za katere imamo podatek), plačuje na datum valute.

41,82 % – vseh poslovnih subjektov v Sloveniji (za katere imamo podatek), plačuje z zamudo od 1 do 7 dni.

52,47 % – vseh poslovnih subjektov (za katere imamo podatek) plačuje na valuto ali z minimalno zamudo do 7 dni. 

67, 77 % – vseh poslovnih subjektov (za katere imamo podatek) plačuje z zamudo največ do 15 dni. 

V kateri regiji in občini delujejo poslovni subjekti z najboljšimi in najslabšimi plačilnimi navadami? 

Najboljše plačilne navade imajo poslovni subjekti v podravski regiji, najslabše pa v gorenjski regiji.

V podravski regiji poslovni subjekti s plačilom zamujajo manj kot 6,7 dni, medtem ko v gorenjski regiji s plačilom zamujajo več kot 7,4 dni.

Poslovne subjekte z najboljšo plačilno prakso je možno najti v občini Makole, z najslabšo pa v občini Hodoš.

(Izsledki analize so rezultat zbranih podatkov s strani naše bonitetne hiše)

Kakšna je razširjenost plačilne nediscipline v Sloveniji?

Nadzor nad plačilno nedisciplino je izjemno zahteven, čeprav je želja po zmanjšanju le-te izjemno velika.

kapitalska-neustreznost-ebonitete.si

Kapitalska neustreznost, ki jo lahko opredelimo tudi kot dolgoročno plačilno nesposobnost, pomeni, da ti subjekti izpolnjujejo kriterije domneve insolventnosti v skladu z Zakonom o finančnem poslovanju, postopkih zaradi insolventnosti in prisilnem prenehanju.

Od skupno 132.183 gospodarskih družb in samostojnih podjetnikov v Sloveniji, za katere so bili vsaj enkrat objavljeni bilančni podatki (bilanca stanja) za leto 2023, je 20.710 kapitalsko neustreznih, kar predstavlja skoraj 17 % vseh opredeljenih podjetij iz zgoraj omenjenih skupin. Preprosto povedano, to pomeni, da je dolgoročno plačilno nesposoben skoraj vsak peti poslovni subjekt iz skupine gospodarskih družb in samostojnih podjetnikov.

delež-kapitalske-neustreznosti-ebonitete.si

Čeprav kapitalska struktura ni edini dejavnik, ki vpliva na plačilno disciplino, ta podatek vseeno ponuja pomemben vpogled v dolgoročno plačilno (ne)discipliniranost v Sloveniji. Zato je preverba bonitete poslovnega partnerja dandanes ključnega pomena. Pravočasna preverba lahko namreč bistveno zmanjša poslovna tveganja.

Neplačniki: Kako uspešno obvladovati neplačnike oziroma pojav plačilne nediscipline?

Neplačniki so v slovenskem (tudi tujem) poslovnem okolju pereč problem. Kot že omenjeno neplačniki vplivajo na likvidnost drugih poslovnih subjektov. Slednjim neplačniki povzročajo nepopravljive finančne težave, kjer se nelikvidnost (nezmožnost kratkoročne plačilne sposobnosti) lahko prevesi celo v insolventnost (nezmožnost dolgoročne plačilne sposobnosti) in tudi v stečaj.

Neplačniki oziroma pojav plačilne nediscipline zahteva uporabo preventivnih ukrepov, s pomočjo katerih je možno učinkovito zmanjšati tveganja neplačila z obstoječimi ali potencialnimi poslovnimi partnerji.

O skrbi za likvidnost podjetij in preverbi poslovanja obstoječih in potencialnih poslovnih partnerjev je naša poslovna direktorica Erika Prijatelj povedala:

Likvidnost je ključna ne le za stabilnost podjetja, temveč tudi za dinamičnost poslovanja. Zato je bistveno, da se poslovni partnerji, tako potencialni kot obstoječi, temeljito preverijo.

Zakaj je aplikacija EBONITETE.SI prva in prava odločitev za zmanjšanje pojava plačilne nediscipline in eden izmed preventivnih ukrepov v boju proti neplačnikom oziroma t. i. plačilni nedisciplini?

Bonitetne ocene postajajo iz leta v leto pomembnejša informacija v gospodarskem okolju. Evalvacija poslovanja partnerjev je dandanes zelo enostavna, saj je poizvedba v naši aplikaciji EBONITETE.SI realizirana že v nekaj sekundah oziroma praktično v danem trenutku.

Preverba bonitete oziroma bonitetnih informacij s stališča uporabnika/-ce aplikacije predstavlja osnovo za presojo finančne zanesljivosti njegovih obstoječih in potencialnih poslovnih partnerjev. 

Hitra preverba vodi do evalvacije o tem, ali posamezen poslovni subjekt dobro/slabo, ali bo od njega prejel plačilo za blago in/ali storitve (finančna zanesljivost) in druge finančne podatke ter poslovne informacije, ki bodo olajšale vstop v nov posel.

Priporočljivo branje:

Kot bonitetna hiša z aplikacijo EBONITETE.SI nudimo zbirno informacijo o vseh poslovnih subjektih v slovenskem poslovnem okolju, na podlagi katere uporabnik/-ca pridobi celovito sliko o finančni zanesljivosti svojega obstoječega ali potencialnega poslovnega partnerja.

Kot verodostojen vir podatkov ter poslovnih informacij, aplikacija EBONITETE.SI nudi strokovno podane bonitetne ocene, zaradi česar se lahko uporabnik/-ca na celovitost bonitetnih informacij zanese v celoti, svoj čas in energijo pa usmerja v rast in razvoj svojega posla.

Kako izkoristiti celoten potencial monitoringa podjetja v sklopu aplikacije EBONITETE.SI?

V sklopu aplikacije EBONITETE.SI omogočamo monitoring podjetij s pomočjo funkcionalnosti, ki jo imenujemo Dnevni informator. Dnevni informator predstavlja eno izmed ključnih funkcionalnosti v aplikaciji.

Priporočljivo branje:

Omenjena funkcionalnost je omogočena vsem uporabnikom/-cam aplikacije EBONITETE.SI, ne glede na zakupljen paket. Glavna prednost dnevnega informatorja je ta, da redno obvešča o vseh spremembah glede poslovanja izbranih poslovnih partnerjev, in sicer neposredno na e-naslov (ali več e-naslovov) uporabnika/-ce aplikacije.

Zaključna misel

Plačilna nedisciplina, čeprav kompleksen pojav, je pomemben pokazatelj zdravja gospodarstva in lahko resno vpliva na poslovno okolje.

Da bi se izognili tveganjem, povezanim s plačilno nesposobnostjo (neplačniki, dolžniki), je za podjetja ključno, da izvajajo temeljite preverbe bonitet svojih obstoječih pa tudi potencialnih poslovnih partnerjev. Takšen ukrep preverjanja poslovanja partnerjev lahko znatno zmanjša tveganje za finančne izgube in pripomore k bolj stabilnemu poslovanju.

Poleg omenjenega je pomembno, da podjetja vzpostavijo učinkovite notranje kontrolne mehanizme in se stalno izobražujejo o najboljših praksah finančnega upravljanja. Le s celostnim pristopom in nenehnim prilagajanjem spremenljivim gospodarskim razmeram lahko poslovni subjekti izboljšajo svojo finančno stabilnost in dolgoročno uspešnost.

Plačilna disciplina je ključna za zaupanje in sodelovanje med poslovnimi subjekti, zato je nujno, da si vsak/-a podjetnik/-ca prizadeva za njeno izboljšanje. 

S skupnimi napori lahko ustvarimo bolj predvidljivo in zanesljivo poslovno okolje, ki bo omogočalo rast in razvoj celotnega slovenskega gospodarstva.

Oceni članek

Ocena: 5 / 5. 4

Podobne teme

finančna-statistika-julij-2024-ebonitete.si
Vpogled v podatke: neplačniki davkov FURS, nepredlagatelji REK obrazcev in nakazila v tvegane države....
14. avgusta, 2024
poslovna-statistika-julij-ebonitete.si
Vpogled v podatke: začete in zaključene blokade, vpisi in izbrisi ter začeti in končani insolvenčni postopki....
7. avgusta, 2024
financna-statistika-za-mesec-junij-2024-ebonitete.si
Vpogled v podatke: neplačniki davkov FURS, nepredlagatelji REK obrazcev in nakazila v tvegane države....
17. julija, 2024
Download WordPress Themes Free
Download WordPress Themes
Premium WordPress Themes Download
Free Download WordPress Themes
lynda course free download
download xiomi firmware
Download Best WordPress Themes Free Download
lynda course free download

Oceni članek

Ocena: 5 / 5. 4